Låtom oss snacka ischias…

Ischiasnerven är kroppens största nerv. Den går hela vägen från nedre delen av ryggen, genom bäckenet till baksida lår, vidare ut i underbenet och slutar i tårna. Om denna nerv kommer i kläm eller har blivit irriterad så strålar det ut en smärta i ryggen och benet, vilket kallas för ischias. Ofta orsakas ischias av diskbråck i ländryggen och kan göra att det är svårt att röra sig som vanligt.

Om du märker att du får extra ont av att sträcka på nerven, till exempel genom att du försöker stå på tå eller böjer ned huvudet med hakan mot bröstet, och smärtan ökar ytterligare så är det sannolikt att du drabbats av ischias.

Värt att nämna är dock att det finns något som kallas för ’falsk ischias’ vilket innebär att problemet inte grundar sig i själva nerven i ryggraden utan kan vara en muskulär smärta. Smärtan är också mindre intensiv än så kallad ’riktig’ ischias.

Här nedan kan du läsa mer om ischiassymptom, behandlingar och vart du kan söka vård om du behöver.

Bildkälla: idrottsskadeexperten.se

Vanliga orsaker till ischias

Ischias uppstår som sagt på grund av ischiasnerven blivit irriterad, blivit inflammerad eller liknande.

Här är några andra faktorer som kan orsaka ischias:

  • Om du har diskbråck
  • Slitage eller förkalkningar
  • Ökad belastning på bäckenbenet (extra vanligt bland gravida)

Vad är de vanligaste symptomen för ischias?

Det allra vanligaste symptomet som tidigare nämnts är en smärta i ryggslutet som strålar ned i benen. Andra symptom kan vara:

  • Det gör extra ont när du böjer dig ner, nyser eller hostar
  • Du får minskad känsel och eventuellt domningar på de utsatta ställena
  • Kramp
  • Svagare benmuskler

Vad kan jag göra för att lindra ischias?

Vid lindrigare besvär av ischias finns det en del saker du kan prova på egen hand innan du söker vård. Här nedan kommer några råd på vad du kan göra själv:

Avlasta

En sak du kan göra för att underlätta smärtan är att försöka avlasta ryggen. Men det är viktigt att du inte blir liggandes, utan försök hitta något som fungerar även när du är i rörelse. I de allra flesta fall är det faktiskt bra att vara i rörelse, trots att man har ont och det kan kännas motigt. Men faktum är att stelhet kan förvärra symptomen. (Men självklart ska du undvika att belasta ryggen allt för mycket).

Kyla och stöd

Du kan också prova att lägga på kyla på området som det gör ont på för att lindra smärtan. En mjuk kudde under svanken när du vilar kan också hjälpa.

Receptfria värktabletter

Det kan också hjälpa att prova receptfria läkemedel. Det kan lindra den värsta smärtan så att det blir något mer uthärdligt. Var dock försiktig så du inte använder det som ersättning för övningar eller under en längre tid. Det ska bara vara en kortsiktig lösning!

Övningar

Den vanligaste övningen som det rekommenderas att man gör vid ischias kallas för ’McKenzie’ vilket innebär att du ligger på mage och placerar dina handflator vid sidorna ungefär vid bröstet. Pressa sedan ner händerna och lyft försiktigt bröstet samtidigt som du andas djupt och försöker slappna av.

Bildkälla: verywellhealth.com

Kan jag förebygga ischias?

Ja! De flesta nack- och ryggproblem kan faktiskt förebyggas genom diverse träning och ergonomiska tillämpningar. Här är några konkreta tips:

  • Se till att ha en bra träningsrutin som innehåller stärkande träning även för ryggen. Se också till att du inte belastar/använder ryggen när du gör annan träning för att kompensera när du blir trött i andra muskler, det är lätt hänt!
  • Tänk på din kroppshållning – inte minst om du jobbar med ett stillasittande jobb. Var uppe och rör på dig emellanåt och sitt på ett så ergonomiskt sätt som möjligt!
  • Dåliga skor kan också öka risken för ryggproblem, så se till att du använder fotriktiga skor. Att be om råd i skoaffären kan vara bra så du får rätt skor som passar din livsstil.

 

Professionell hjälp vid ischias

Är det så att problemen inte försvinner kan det vara bra att kontakta vården som kan göra en ichias behandling. Då kommer du att få träffa en kiropraktor eller en naprapat som kommer försöka lista ut grundorsaken till smärtan och sedan behandla. Om ytterligare hjälp behövs kan de skicka vidare dig till en annan vårddistans, det händer dock väldigt sällan. Det brukar i de allra flesta fall räcka med hjälpen du får hos kiropraktorn/naprapaten, så det är inget att oroa sig för.

Att tänka på

När det kommer till de flesta typer av nack-och ryggproblem är det bästa att jobba med att förebyggande av dem.  Dra nytta av råden ovan; att ha skor som passar för din livsstil, träna hela kroppen och se till att övningarna görs på rätt sätt är viktigt för en stark och frisk rygg. Var försiktig med felbelastning och var inte rädd för att söka vård om du behöver. Din rygg är livsviktig!

 

Omslagsfoto: Everydayhealth.com