Fem steg till ett hälsosamt sinne

Detta är ett inlägg från en av oss som driver Livshandboken, Oscar – du ser honom till vänster i vår introduktionstext och -bild i högerspalten på denna bloggen. Oscar kände att han ville förmedla något direkt till dig som läser, då det är en viktig del av hans vardag och något som han kände var en essentiell pusselbit för att leva bättre och hälsosammare. Här nedan följer hans artikel om ämnet. Mycket nöje.

Jag har tillbringat många år på min hälsa och min lycka. Jag lärde mig tidigt hur mina tankar och mina tankar kan påverka alla erfarenheter jag har. Därför började jag undersöka och lära mig om hälsan i mitt sinne och hur jag kunde använda mitt sinne för att gynna mitt liv och min övergripande lycka. Jag tänkte att det finns tillräckligt med hinder att hantera där ute i den stora världen och jag ville inte sabotera mig själv inifrån.

Det finns flera olika faktorer som påverkar hälsa och lycka, inklusive näring, livsstil, motion, stress, familj och karriär. Men den stora faktorn som i min erfarenhet ofta blir förbisedd är sinnets hälsa. Det tycktes mig att för att skapa och upprätthålla ett hälsosamt och lyckligt liv måste arbetet börja med sinnet.

Dina tankar är extremt kraftfulla och kan styra alla aspekter av ditt liv, inklusive din hälsa. De flesta människor är bara delvis medvetna om de tankar som går igenom huvudet.

Vad tänker du på?

Jag kan ärligt säga att förr i tiden så var jag bara vagt medveten om alla tankar som gick igenom mitt huvud. Jag var inte ens medveten om hur dessa tankar kunde påverka min verklighet och mina känslor. Att faktiskt fokusera och vara medveten om varje tänkande som du tycker kan vara ansträngande och för att inte tala om lite skrämmande också.

Tankar kan bli vanliga och många har varit konditionerade från en mycket tidig ålder för att ha negativa tankemönster. De negativa tankemönstren fastnar i det undermedvetna och kan bokstavligen forma vem du är och hur du reagerar på din miljö. Den goda nyheten är att vanor är avsedda för att brytas och det är mycket möjligt att ta kontroll över dina tankar och få dem att fungera för dig i motsats till att arbeta mot dig.

Jag kommer än idag ihåg dagen för flera år sedan när jag bestämde mig för att jag skulle uppmärksamma mina tankar och känna hur de påverkar mig. Vid slutet av dagen kommer jag tydligt ihåg att jag tänkte “Gudars, jag har lite jobb att göra här!”

Med den insikten började min resa med att ta de rätta stegen för att skapa ett hälsosamt sinne med hopp om att skapa ett längre, hälsosammare och lyckligare liv.

Nedan finns fem nyckelsteg som har visat sig hjälpa till att förändra dina tankemönster, öka sinneshälsan och skapa en mer balanserad och positiv utsikt över livet.

1. Skapa Intentionen

Att ändra negativa vanor och skapa nya positiva vanor är en ganska enkel process, men den blir svår om du inte engagerar dig. Det är viktigt att du fattar beslutet och är tydligt om din avsikt för att skapa förändring.

Tänk på det och skriv ner det och säg det högt. På detta sätt gör du ett engagemang för dig själv för att göra vad som krävs för att uppnå ditt mål och skapa ett hälsosammare sinnestillstånd.

2. Var medveten om dina tankar

Som tidigare nämnts är tankar vanliga och det kan vara ganska svårt att först medvetet vara medveten om varje tanke som passerar genom ditt huvud. Innan du ändrar dem till det bättre måste du vara medveten om exakt vad du tänker.

Gör det en prioritet att ta del av vilka tankar som passerar genom ditt huvud när du går om din dag. Ta reda på vilka tankar som kommer upp när du arbetar med olika människor och situationer. Var försiktig så att du inte dömmer dina tankar, för nu är du bara medveten om dem.

3. Börja koppla om tankebanor

Nu när du är medveten om dina tänkande mönster kan du börja börja ändra dem. Vi har alla förmåga att välja vad vi tycker och du har befogenhet att ändra en negativ tanke till en positiv.

När du märker en negativ eller icke-bekräftande tanke i ditt huvud väljer du medvetet att ändra det. Oroa dig inte om du först inte tror på din nya positiva tanke som övertid som kommer att förändras. Genom att byta din negativa tanke till en positiv varje gång kommer du så småningom skapa nya tankmönster och vanor. Du kommer också att skapa en positiv energi i dig själv i motsats till en negativ.

Denna metod är enkel men inte lätt, men det fungerar väldigt bra. Det handlar om att hålla fast vid det hundra procent av tiden. Efter en tid kommer dina negativa tankemönster inte längre att ha förmåga att påverka eller begränsa någon aspekt av ditt liv inklusive dina känslor. Dina nya positiva tankemönster kommer att skicka ut en annan energi och skapa ett mer positivt sätt att vara, vilket i sin tur kommer att attrahera ny positiv energi i ditt liv.

Över tiden med träning kommer du att märka att när en negativ tanke dyker upp kommer du vanligtvis att byta den omedelbart till en positiv. Sen innan du vet det kommer negativiteten att vara borta och den kommer att ersättas med ett positivt och självbekräftande sätt att vara.

4. Positiva hjärnfrekvenser

När du har börjat träna de tre första stegen kan du också börja arbeta direkt med dina hjärnfrekvenser. Hjärnan utlämnar ständigt mycket specifika frekvensvågor som påverkar hur du känner och verkar. Du kan arbeta med dina hjärnvågor genom meditation eller genom att använda en yttre stimulans som brainwave audio.

Genom att meditera eller använda brainwave-ljud som sk ”binaural beats” kan du kringgå det medvetna sinnet och arbeta direkt med det undermedvetna sinnet. På så sätt kan du göra stora framsteg genom att ställa in hjärnan till en specifik frekvens som hjälper till med stress, ångest och övergripande välbefinnande. Om du kombinerar dessa metoder med bekräftelser kan du märka dina tankmönster och energi förändras för de positiva i en mycket snabbare takt.

5. Ta dig tid att njuta

Att öva positivt tänkande betyder inte att du aldrig kommer att få en negativ tanke. Det betyder emellertid att du kommer att få den medvetna medvetenheten att ändra negativet till en positiv och låta den positiva energin forma ditt liv i motsats till att påverkas av det negativa.

När du har gjort dessa förändringar och antagit det här nya hälsosamma sinnet är det upp till dig att komma ut och njuta av livet. Ta lite steg för att göra mer av vad du tycker om och vara stolt över det faktum att du har tänkt på den uppmärksamhet som behövs för att skapa ett hälsosamt liv du förtjänar att njuta av.